Runners knæ, forklaret

Runners knæ, forklaret

‘’Ansvarsfraskrivelse/OBS.’’ Dette produkt er ikke en erstatning for lægehjælp, hvis du oplever smerte, skal du se en læge.

 

Oplever du smerte i knæet når du løber? Så er du ikke alene. Løberknæ (Tractus iliotibialis friktions syndrom) er en af de mest almindelige løbe skader. Udover at løbe kan det også forårsages af anden sports udøvelse så som at gå, cykle og hoppe. Løberknæ er karakteriseret af en smerte rundt om, eller bag knæskallen.

 

Løberknæ er typisk på grund af overforbrug, forkert brug eller et traume i knæskallen. Men det kan også opstå, hvis man f.eks. er platfodet, har svage eller stramme muskler, strækker ud forkert, gigt, brud eller en forvridning i knæskallen.

 

Kun professionelle kan diagnosticere det, gennem en x-ray, MRI eller CT-skanning.

 

Behandlingen bliver skræddersyet til den enkelte og involverer normal ikke en operation. De mest almindelige måder at løse løberknæ inkluderer at lægge is på knæet, komprimering med bandage og vigtigst af alt, at hvile knæet. Specielle øvelser til at styrke benet og kernemusklerne kan også gøre vidundere.

 

Kirurgisk indgreb anbefales kun i visse tilfælde, hvor knæskallen og brusken er beskadiget.

 

Hvis du mener, at du lider af dette, anbefaler vi dig til at se en læge.